A Student’s Interview on Why He Joined the GCAS

Sergio Andrés Rueda

Sergio Andres Rueda

Sergio Andres Rueda

What is it that attracted you to study at the GCAS?

A1: This question could only be properly answered with: everything.

We can then try to separate this answer into parts:

Part of it is the globally renowned faculty, which allows us to engage in a critical dialogue with the thinkers that we would normally read, and then bring this back to our home countries and environments, some of which desperately need this sort of intervention.

Another part of it is the ideals of the GCAS, as it is the first institution of higher learning in the world whose ideas about education coincide perfectly with the claims of millions of disenfranchised people in Latin America and in the entire world that are dissatisfied with an educational model created by and for the wealthy to maintain their structural position through the segregation of students into functional stratums.

What program are you studying at the GCAS?

A2: I’m going to start by transferring credits to my home institution towards the completion of my BA. This will provide the double opportunity of being both in a global environment (the GCAS) and local activism. This will include courses on the Crisis of Higher Education and Critical Theory.

What research goals are you seeking to accomplish at the GCAS?

A3: I hope to research mainly three areas:

  • The philosophical foundations of the category of Ideology in order to understand the way in which societies, such as Colombia, are fundamentally divided by a constitutive antagonism that is expressed through both discourses and material practices. This would help me explain a conflict of over 50 years which still divides most of the population and the causes the perpetuation of violent political imaginaries.
  • The possibility of access to the absolute through the materialist defense of a mathematical ontology.
  • The Colombian Armed and Civil Conflict itself in order to end the silence and invisibility of its victims.

What opportunities are you seeking after you graduate from the GCAS?

A4: I hope to be able to return to Colombia with better tools to continue working for the transformation of our society into a tolerant and peaceful community, where we can start the long work ahead of mending our differences, forgiving the culprits and joining the international community in our common responsibility to protect the Amazon and build a better world.

Concretely, I hope to work towards the creation of an open access editorial in order to combat a situation in which people can only access texts through piracy and photocopying, which is illegal, thereby criminalizing a population that wants to learn. Furthermore, after the end of the conflict, it will be necessary for the democratic and social forces of Colombia to unite for our common ideals, although it is still unclear exactly how.

Finally, we must document every painful episode of our past, not only our current civil war, but also the previous ones that go all the way back to the colony.

Here’s the Spanish:

P1: Esta pregunta sólo se puede responder correctamente de la siguiente manera: ¡todo!

Podemos, entonces, tratar de separar esta pregunta en varias partes:

En parte es por tener una facultad de renombre global. Esto nos permite  encontrarnos en un dialogo crítico con los pensadores que usualmente leemos, para entonces traer  todo esto de vuelta a nuestros países de origen y a sus ambientes, algunos de los cuales necesitan desesperadamente de este tipo de intervención.

Otra parte de ello son los ideales del GCAS, dado que es la primera institución de educación superior en el mundo cuyas ideas acerca de la educación coinciden perfectamente con el reclamo de millones de personas excluidas en América Latina y el mundo entero que están insatisfechas con un modelo educativo creado por y para mantener su posición estructural a través de la segregación de los estudiantes en estratos funcionales.

P2: Me gustaría empezar transfiriendo créditos hacia mi alma máter para la terminación de mi grado universitario. Esto proveerá la doble oportunidad de estar tanto en un ambiente global (GCAS) y el activismo local. Esto incluiría cursos sobre la crisis de la educación superior y la teoría crítica.

P3: Espero investigar tres áreas principalmente:

  • Los fundamentos filosóficos de la categoría de la ideología para poder entender la manera en la cual las sociedades, como en Colombia, están fundamentalmente divididas por antagonismos constituyentes que se expresan tanto a través de discursos como de prácticas materiales. Esto me ayudaría a explicar un conflicto de más de 50 años que todavía divide a la mayor parte de la población y causa la perpetuación de imaginarios políticos violentos.
  • La posibilidad de acceder al absoluto a través de la defensa materialista de una ontología matemática.
  • El Conflicto Civil y Armado Colombiano en sí mismo para ponerle un fin al silencio y la invisibilidad de sus víctimas.

P4: Espero poder volver a Colombia con mejores herramientas para continuar trabajando por la transformación de nuestra sociedad en una comunidad tolerante y pacífica, donde podamos comenzar el largo trabajo que nos resta para sanar nuestras diferencias, perdonar a los victimarios, y unirnos a la comunidad internacional para trabajar por nuestra responsabilidad común de proteger el Amazonas y construir un mundo mejor.

Concretamente, espero trabajar hacia la creación de una editorial de acceso-abierto que pueda combatir la situación en la cual el pueblo solo puede acceder a los textos a través de la piratería o las fotocopias- lo cual es ilegal- y por ende criminaliza a una población que quiere aprender. Más aún, tras el fin del conflicto, será necesario que las fuerzas democráticas y sociales de Colombia nos unamos por nuestros ideales comunes; aunque todavía es incierta la manera en que esto ocurra.

Finalmente, debemos documentar cada episodio doloroso de nuestro pasado, no solo en nuestra guerra civil actual, sino a través de todas las anteriores que se remontan hasta la colonia.

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